click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Friday, March 15, 2013

Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa


Huraikan faktor- faktor kemunculan gerakan nasionalisme di Mesir pada abad ke-20.
 
  Pendahuluan     
               Mesir pada awal abad ke-20 berada di bawah naungan empayar Turki Uthamaniyah namun  pegaruh British di Mesir sangat kuat. British mula berkuasa di Mesir sejak 1882 hingga 1918 iaitu sehingga tamat perang Dunia Pertama. Selepas 1918  mula melonggarkan sedikit  cengkaman ke atas pentadbiran Mesir  namun tetap melindungi  kepentingan ekonomi mereka. Perlantikan konsul Jeneral Lord Cromer memberi gambaran pihak British masih mengawal pentadbiran dalam negeri Mesir. Pentadbiran tradisional  di bawah kepimpinan  Khedif wakil pemerintah empayar Turki Uthmaniyah hanyalah sekadar boneka demi mengawal penduduk tempatan sahaja. Penduduk tempatan sering ditindas menyebabkan muncul gerakan nasionalisme .
Isi-isi
           Gerakan nasionalisme  muncul apabila golongan reformis Islam bangun menentang pihak British dengan menubuhkan pergerakan yang dinamakan Ikhwanul Muslimin. Pergerakan ini ditubuhkan oleh Shaikh Hassan al-Banna. Pergerakan ini cuba menegakkan kembali Islam di Mesir berlandaskan ajaran al-Quran dan sunnah Rasulullah saw dan menolak modenisme yang berbentuk sekular yang menular dalam masyarakat Mesir ketika itu.  Gerakan Ikhwanul Muslimin menggunakan pengaruh agama untuk berjihad dan berbalik kepada ajaran Islam. Ikhwanul Muslimin bimbang apabila wujud golongan cerdik pandai Islam yang terpengaruh dengan gaya pemikiran barat seperti Syaikh Ali Abdul Raziq  yang menulis buku berjudul Islam dan Dasar-dasar Pemerintahan kerana memisahkan antara agama dengan politik.
       Peranan bahasa dan kesusasteraan turut membantu kemunculan gerakan nasionalisme di Mesir pada abad ke-20. Boutros Ghali seorang hakim yang dibunuh pada tahun 1910 selepas menandatangani perjanjian pemerintahan bersama Sudan.Kematian beliau telah diabadikan oleh Ahmad  Shawqi dan Hafiz Ibrahim yang diterbitkan dalam al-Muayyaddun al-Liwa. Sajak-sajak ini menjadi penggerak semangat nasionalisme dalam kalangan penduduk tempatan. Seterusnya golongan modenis Islam yang dipelopori oleh Rasyid Rida sangat lantang memperjuangkan bahasa Arab Mesir dan mereka meminta agar bahasa tersebut digunakan sebagai bahasa rasmi dalam urusan kerajaan menggantikan bahasa Inggeris dan bahasa Perancis.  Melalui cara ini dapat mengikis rasa hormat terhadap penjajah
          Surat khabar atau bidang kewartawanan turut meniup semangat nasionalisme dalam kalangan penduduk Mesir. Penulis Rasyid Rida melalui akhbar Salafiya banyak membuka minda rakyat Mesir pada waktu itu. Beliau merupakan orang kanan Muhammad Abduh yang banyak menyemarakkan semangat nasionalisme dalam penulisan. Dalam penulisan beliau menyalahkan dan menganggap penjajah menyebabkan umat Islam mundur. Penulis wanita juga turut memperjuangkan hak mereka seperti Malak Hifni nama penanya Bahithat al-Badiya. Beliau membincangkan isu pendidikan dan peranan wanita.
         Peranan pendidikan tidak dapat disangkal menyumbang kepada gerakan nasionalisme di Mesir terutamanya lulusan dari sekolah undang-undang. Ramai daripada bijak pandai berhujah serta bercita-cita tinggi menyertai sekolah undang-undang. Graduan ini telah terdedah dengan nilai politik dan kebudayaan barat semasa tempoh pembelajaran mereka. Selain itu, mereka disuntik sikap anti-British melalui guru-guru mereka yang berbangsa Perancis. Selain itu, sikap British yang mengabaikan pendidikan  sekolah tajaan kerajaan di Mesir walaupun mereka mampu membiayainya. British juga melantik golongan berpendidikan yang berasal daripada golongan berada mengisi kesemua jawatan kerajaan malah ada juga jawatan kerajaan diberi  kepada pegawai Britain yang kurang berkelayakan dan dibayar gaji lebih tinggi berbanding penduduk tempatan.
          Pengaruh luar paling besar Berjaya membuatkan penduduk Mesir bangkit melawan kuasa asing  ialah Perang Dunia Pertama. Para petani di Mesir dikerah secara paksa oleh British untuk meninggalkan lading-ladang mereka dan menyertai Perang Dunia Pertama dengan membantu Palang Merah dan menjadi kuli kepada tentera British di Palestin, Gallipoli serta Perancis. Banyak nyawa rakyat Mesir terkorban dalam peperangan tersebut. Dalam pada itu kebanjiran Tentera bersekutu di Mesir membuatkan penduduk merasa lemah sehingga memerlukan kuasa asing untuk melindungi mereka.
Kesimpulan
          Kesimpulannya, faktor - faktor inilah menimbulkan gerakan nasionalisme di Mesir. Bagaimanapun faktor agama, peranan bahasa dan kesusasteraan dan pendidikan memberi sumbangan besar yang ketara terhadap gerakan nasionalisme di Mesir.

No comments:

Post a Comment